Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Metaforiskt sprćkbruk - Sida 1 av 2

Politikers metaforiska sprÄkbruk och förstÄelsen av detta ur ett svenska som andrasprÄksperspektiv

Specialarbete, 15 hpLSV 410, svenska for blivande lÀrare specialisering 2Vt 2012Handledare: Barbro Wallgren Hemlin och Ingegerd Enström.

Texten som stöd för handling : Om begriplighet och anvÀndbarhet i myndigheters texter om företagande

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka vad som pÄverkar begriplighet och anvÀndbarhet i texter som ska an­vÀndas som stöd för handling. Ett delsyfte Àr att bidra till diskussionen om hur dessa faktorer kan undersökas pÄ ett textanalytiskt sÀtt. Materialet för studien Àr tio myndig­hets­­texter som handlar om olika procedurer som företagare be­höver utföra. Jag granskar texter­na i tre analyskategorier. För det första undersöker jag modellÀsningen, alltsÄ hur texterna kan an­vÀn­das och hur de signalerar hur de Àr tÀnkta att anvÀndas.

"kortfattat liksom" : Hur flickor i a?rskurs 9 anva?nder och ser pa? spra?ket na?r de skriver vardagliga texter i form av sms och na?r de skriver skoltexter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur flickor i a?rskurs 9 skriver med fokus pa? de tva? texttyperna sms och texter producerade i skolan. Syftet innefattar a?ven en studie av huruvida eleverna kan definiera dessa texttyper samt deras fo?rma?ga att omvandla en sms-konversation till en text som skulle kunna passa i en la?robok i a?mnet svenska. Studien har sin utga?ngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv samt i teorier om ungdomars spra?kbruk och skrivutveckling.

NĂ„gra ledares kommunikativa ledarskap i en talsituation: Kvantitativ studie

Genom att observera ledare i videoupptagningar har ett försök gjorts att identifiera och kvantifiera kÀnnetecknande drag för kommunikativt ledarskap. NÄgra tendenser till vad som Àr kÀnnetecknande Àr ett metaforiskt och personligt sprÄk. Kommunikativa ledare anpassar sin talhastighet som gör att uppmÀrksamheten kvarstÄr hos mottagarna utan att förstÄelsen gÄr förlorad. Talhastigheten fÄr sÄledes varken vara för snabb eller för lÄngsam. Alla ledare i studien anvÀnder sig av tredje person i sina tal och de flesta anvÀnder negativa ord mer Àn positiva.

Hur ska jag tolka det dÀr? : En studie i hur lÀrare och elever pÄ musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning pÄ fiol

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare och elever pÄ musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning med fiol som instrument. Med hjÀlp av videoobservation som metod har tre lÀrare och deras elever observerats. Studiens teoretiska utgÄngspunkter utgörs av ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv. I resultatet framkommer att lÀrarna anvÀnder sig av ett flertal olika kommunikationssÀtt i sin undervisning. KommunikationssÀtten Àr instruerande, frÄgestÀllande, förevisande, metaforiskt och humoristiskt kommunikationssÀtt.

"SÄ kommer en person in som lÀnge har stÄtt utanför." : en jÀmförande studie av fyra svenska partiledares metaforbruk i partiledardebatt

 Syftet med uppsatsen Àr att undersöka fyra svenska politikers metaforbruk, dels för att se vilka skillnader och likheter som finns och dels för att se om dessa skillnader och likheter kan kopplas samman med politikernas ideologiska bakgrund. De politiker jag har undersökt Àr Mona Sahlin (s), Lars Ohly (v), Fredrik Reinfeldt (m) och Göran HÀgglund (kd). Mitt material Àr hÀmtat frÄn tvÄ av riksdagens partiledardebatter under riksmötet 07/08. UtifrÄn materialet har jag inriktat mig pÄ tre politiska frÄgor: arbetsmarknadspolitik, ekonomisk politik och Sverige och samhÀllet samt jÀmfört hur partiledarna refererar metaforiskt till dessa frÄgor. Jag har funnit bÄde skillnader och likheter i partiledarnas metaforbruk vad gÀller dessa tre politiska frÄgor.

Metaforiskt narrativ i religiös didaktisk litteratur : - en studie av en religiös förestÀllningsvÀrlds struktur och övertygande moment

Uppsatsen undersöker hur en religiös förestĂ€llningsvĂ€rld framstĂ€lls och vill övertyga i den moderna berĂ€ttelsen Ödehuset av William Paul Young. Detta kontrasteras mot en klassisk berĂ€ttelse frĂ„n 1678, Kristens resa av John Bunyan. Analysen utgĂ„r frĂ„n ett narrativt perspektiv dĂ€r handling, karaktĂ€rer och miljö Ă€r viktigaste begrepp för att ge metaforerna kontext. I narrativet finns peripetier ? vĂ€ndpunkter ? som utgör undervisningen om förestĂ€llningsvĂ€rlden.

- Jag ser vad du sÀger! : om hur barn kommunicerar med ickeverbala leksignaler

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Bayeuxtapetens sprÄkliga struktur

En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.

Penisar och könsöppningar : Konstruktioner av kön och sexualitet i lÀroböcker i biologi 1958-2013

Syftet med denna underso?kning har varit att kartla?gga vilka delkonstruktioner av ko?n och sexualitet som elever i a?rskurs 7-9 har mo?tt i la?romedel i biologi, och mer specifikt de kapitel som handlar om sex och samlevnad. Vidare har studien syftat till att underso?ka hur dessa beskrivningar av konstruktioner av ko?n och sexualitet har fo?ra?ndrats historiskt, med start 1958 fo?r att avslutas a?r 2013.De fra?gesta?llningar underso?kningen haft fo?r avsikt att besvara a?r:? Hur har beskrivningarna av ko?n och sexualitet konstruerats i a?mnet sex och samlevnad?? Hur har beskrivningar av konstruktioner om ko?n och sexualitet fo?ra?ndrats mellan 1958 och 2013 i la?roböckerna?Med hja?lp av en kritisk diskursanalys, som utarbetats av Norman Fairclough, har de kapitel som handlar om sex och samlevnad i biologibo?cker fo?r grundskolans ho?gstadium studerats. Fo?r att analysera materialet har en genusteoretisk ansats inspirerad av queerteori anva?nts.

Media : Terroristens medhjÀlpare?

C-uppsats kandidat 2011Title: Media ? terroristens medhjÀlpare? Författare: Christoffer WiklöwSprÄk: svenskaInstution: JMK, Stockholm Universitet En kvalitativ studie om New York Times sprÄkbruk kring terrorism. De valda frÄgestÀllningarna blev:Hur Àr New York Times sprÄkbruk kring terrorism och 9/11 2001, respektive 2011? Hur har mass-mediated terrorism-diskursen förÀndrats mellan Äret 2001 och Äret 2011 i New York Times nyhetsartiklar om terrorism och 9/11? Hur ser en reporter pÄ sin roll som skribent om 9/11, och hur kommer detta att indikera pÄ att journalisten kanske faller offer för att vara terroristens medhjÀlpare?Och materialet för studien blev fyra artiklar frÄn New York Times, och en intervju med en skribent bakom en av artiklarna. Teorival blev en kritisk teori-inriktad del med en socialkonstruktionisktisk infallsvinkel som stöd. Birgitte L.

Jokern ? dialogkonstnÀr i spelet

SammanfattningI stora delar av vÀrlden anvÀnds forumteater för att motverka förtryck. NÀr forumteater spelas har jokern en nyckelroll. Undersökningens syfte Àr att ta reda pÄ vad de i studien ingÄende jokrarna uppfattar som jokring och hur de uppfattar jokring samt att skapa beskrivningskategorier för dessa uppfattningar. FrÄgestÀllningen Àr: Hur beskriver jokrar jokring?I undersökningen har korta intervjuer med 19 jokrar analyserats.

LÀrarstudenter med utlÀndsk bakgrund - En kvalitativ studie om nÄgra kvinnliga lÀrarstudenter med utlÀndsk bakgrund och deras resa till lÀrarutbildningen.

Detta Àr en kvalitativ studie som syftar till att belysa den resa ett antal studenter med utlÀndsk bakgrund har gjort nÀr de har valt att lÀsa pÄ lÀrarutbildningen samt vad som bidrog till att dessa lÀrarstudenter valde att utbilda sig till lÀrare. Begreppet resa i den hÀr uppsatsen Àr metaforiskt och beskriver den kronologiska tidsprocess dessa studenter har tagit sig igenom frÄn barndomen till tidigt vuxenliv. Jag har utgÄtt frÄn ett tidsperspektiv delat pÄ tre episoder: DÄ som syftar till hur lÀrarstudenterna ser pÄ den egna uppvÀxten i Sverige samt erfarenheterna frÄn tidigare skolgÄng, Nu under pÄgÄende högskolestudier med allt vad det innebÀr att axla lÀrarrollen och slutligen Sedan med betoning pÄ vilka förvÀntningar och förhoppningar dessa lÀrarstudenter bÀr med sig in i framtiden som blivande lÀrare. För att ta reda pÄ det, har jag anvÀnt mig av en kvalitativ forskningsgrund med kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetod. Den empiriska insamlingen har tolkats inom ramen för teoretikerna Pierre Bourdieu och hans teorier om kapital, habitus och fÀlt samt Beverly Skeggs begrepp respektabilitet.

Konstruktionen av valet i gemeinschaft och gesellschaft

Uppsatsen syftar till att skapa en sociologisk/socialpsykologisk förstÄelse av valet. För att skapa en sÄdan förstÄelse har jag valt att utgÄ ifrÄn begreppen gemeinschaft och gesellschaft, nÀrmare bestÀmt hur valet kan förstÄs i termer av gemeinschaft och gesellschaft samt vilka strategierna och förutsÀttningarna Àr för dessa val. Jag har arbetat med frÄgestÀllningen dels ur ett teoretiskt och metaforiskt perspektiv dÀr jag via smÄstad och storstad, kollektivism och individualism försökt att skapa en grundlÀggande förstÄelse för gemeinschaft och gesellschaft dels en specifik förstÄelse för valets konstruktion. I stora drag har jag urskiljt tvÄ strategier i gesellschaft, vilka jag kallat det tillfÀlliga valet/Puer aeternus och det kalkylerande valet/Homo oeconomicus. I gemeinschaft har jag urskiljt en strategi som jag kallat det naturliga valet.

Webbsökning: En genvÀg till ett idiomatiskt sprÄkbruk för frÀmmandesprÄksinlÀrare?

Spra?kbruk inneha?ller till stor del konventionaliserade spra?kliga mo?nster. Det kan handla om specifika ord, mer eller mindre fasta eller kompositionella flerordsenheter, hela yttranden eller grammatiska strukturer. En god ka?nnedom av dessa spra?kliga mo?nster ho?jer graden av idiomaticitet i spra?kanva?ndningen.

1 NĂ€sta sida ->